Forest bathing in Japan Teemu Järvi Shinrin-yoku

Pyhällä vuorella

Metsäkylpyjen lähteillä Japanissa.

Pyhällä vuorella

Matkamuistoja ajalta ennen koronaa: retki Japanin luontouskomuksiin.

Kosuge on pyhänä pidetty vuori Japanissa Naganon lähellä. Pari vuotta sitten Teemulla oli etuoikeus tehdä vuorelle luontoretki paikallisen retkitoimittajan Kira Nakagawan ja yamabushi Shidan opastuksella. Yamabushit ovat vuorilla asuvia askeettisia erakkoja, jotka harjoittavat buddhalaisuuteen pohjautuvaa Shugendo-uskontoa. Oppaidensa avustuksella Teemu sai kuulla lisää myös japanilaisten luontosuhteesta.

Japanissa metsää on prosentuaalisesti yhtä paljon kuin Suomessa, 70 prosenttia pinta-alasta. Suomesta poiketen Japanin metsät sijaitsevat lähes poikkeuksetta vaikeakulkuisessa vuoristossa. Tasamaat on muutettu tiheäksi asutukseksi jo aikoja sitten. Vuoria on perinteisesti pidetty pyhinä paikkoina; henkien ja jumalien asuinsijoina. Tällekin vuorelle kulkureitit on alun perin raivattu temppeleitä varten.

Vuoren rinteellä oli temppeleitä ja portteja. Yhden kohdalla yamabushi Shida mainitsi, että tästä eteenpäin maallinen olento ei saisi enää kulkea, vaan matkaa pitäisi jatkaa henkenä.

Monella suomalaisella on läheinen suhde luontoon – tunnemme olomme turvalliseksi metsässä. Suomalaisille metsä on paikka, johon mennään paitsi sieneen ja marjaan myös rentoutumaan. Japanilaisten suhde luonnontilaiseen metsään ei ole aivan yhtä mutkaton. Uskomusten ja vaikeakulkuisuuden takia luontoa on jopa pelätty. Perinteisesti Japanin luonnontilaisissa vuoristometsissä ovat oleilleet vain hengellisyyttä hakenee yamabushit ja metsästäjät.

Yli kolmesataa vuotta vanha seetripuu Kosuge-vuoren alarinteellä.

Japanilaisen mustakarhun kynnen jäljet hedelmäpuun kyljessä Kosuge-vuoren laella.

Nykyään asia on kuitenkin toinen. Metsien ja vuorten virkistyskäyttö on yhä suositumpaa Japanissakin. Japanissa ei ole vastaavaa jokamiehenoikeutta kuin Suomessa, mutta esimerkiksi kansallispuistoja ja luonnonsuojelualueita on. Niillä retkeillessään japanilainen sanoo käyvänsä vuorilla (yama) tai luonnossa (shizen), ei niinkään metsässä (mori).

Metsän terveyshyötyjä on tutkittu Japanissa tieteellisesti pidempään kuin Euroopassa. Viime vuosina länsimaissakin yleistynyt termi metsäkylpy, shinrin-yoku, lanseerattiin Japanissa jo 1980-luvulla. Se tarkoittaa terapeuttista oleskelua metsässä ja luonnosta nauttimista eri aistien avulla. Metsässä oleskelun terveysvaikutukset on tunnistettu tieteellisesti: jo 15 minuutin metsäkävely vähentää lihasjännitystä sekä laskee sykettä ja verenpainetta.

Meditaatiohetki vuoren rinteellä. Tähän paikkaan yamabushit aina pysähtyvät vuorelle kiivetessään.

En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta monesti hienoon vanhaan metsään mennessä olo on kuin kirkkoon astuisi. Pyhällä vuorella uskonto ja luonto oli vielä selkeämmin nivottu yhteen.

Näkymä Kosuge-vuoren laelta.
Yamabushit ovat askeettisia vuoristomunkkeja, joiden nimitys tarkoittaa “häntä, joka kumartaa vuorilla”.

Eurooppalaisissa ja amerikkalaisissa tarinoissa kettu mielletään usein ovelaksi ja juonikkaaksi. Siitä huolimatta sitä pidetään sympaattisena eläimenä, ja kettukuvat ovat rakastettuja. Japanilaisissa uskomuksissa kettu (kitsune) on noitaeläin, joka pystyy muuttamaan muotoaan ihmiseksi. Myös moniin muihin eläimiin liittyy Japanissa vahvoja uskomuksia. Ei siis ihme, että kasvi-aiheiset julisteet ovat olleet Japanissa toistaiseksi suositumpia. Toki sielläkin rakastetaan karhuja!

Ammennan kuviini paljon inspiraatiota luonto- ja eläinmytologiasta. On ollut mielenkiintoista oppia työn kautta, kuinka uskomukset eroavat eri maissa.

Kuvat on julkaistu Randonnée magazinen luvalla. Voit lukea japaniksi pidemmän neliosaisen artikkelin Teemun luontomatkasta lehden Share the mountain -blogista;

モデル仲川希良の「山でお泊まり」長野県・飯山編Vol.1

モデル仲川希良の「山でお泊まり」長野県・飯山編Vol.2

モデル仲川希良の「山でお泊まり」長野県・飯山編Vol.3

モデル仲川希良の「山でお泊まり」長野県・飯山編Vol.4